Motociclete

De la Banditul de Suzuki pana la o bestie de KTM 990 SMT

AUTOR: 1Ungur/2ROti

Imi cer scuze de acum daca gasesti (si sigur vei gasi) greseli in textele scrise de mine fiind om muritor, ardelean, ungur, ma grabesc, folosesc slang, is ocupat cu de toate, nu sunt content writer = gresesc!

De la Banditul de Suzuki pana la o bestie de KTM 990 SMT

Primii Pasi (Km)

Este anul 2015 si ne aflam undeva pe o pista moto din Cluj Napoca, este inceput de vara cam prin luna Iunie, fundul meu pe un Kawasaki ER-6n puscat care ma scutura de imi cad plombele si inca nu stiu ca in cateva saptamani voi afla ca firma la care fac scoala e in insolventa si va dura mult chestia asta de permis moto si va costa si mai mult...

Dupa 2 scoli de categoria A, dupa 2 instructori faini (toata stima si respectul pentru Razvan Popa de la Scoala de soferi Auto Start) care a facut tot posibilul sa nu mor in prima curba cu permisul proaspat luat tarziu la sfarsitul sezonului prin Septembrie.

Prima tura oficiala cu permis moto a fost cu un Yamaha al unui prieten, de 125 limitata pt A2... GROAAAZNIC... era sa cad (cu cei 1.92m pe care ii am) in fiecare curba. Vine vremea naspa, nu mai e vreme de moto, sezonul s-a terminat, vine iarna... stam frumos pe fund si hai sa cautam prima iubire.


Prima Iubire

Inainte de cele scrise mai sus, mi-a venit ideea ca vreau sa fiu motociclist cu ajutorul colegului de apartament de atunci care de mic baiat era obsedat de aceste vehicule pe 2 roti, el se tot uita la filmulete moto. "Hai sa vedem ce motocicleta se poate cumpara in jur de 1500-2000 euro" - i-am spus colegului care imediat a intrat pe Bikeshop si primul anunt ZBAAAAM un bandit albastru frumos din 2001 pe la 1500-1800 Euro... WOW! - ziceam eu... imi place fara sa am cea mai vaga idee `cu ce se mananca` acel Suzuki Bandit.

Mi-am facut frumos tema de casa, m-am documentat - "motorcycles for tall beginners" - pentru ca am 1.92m si nah... Google stie mai bine, Google ma face sa zambesc... printre toate sugestiile relevante ici colo apare acest model de Suzuki Bandit pe care l-am nimerit ca primul motor care imi place.

Am dat o sansa si unui Hornet am urcat pe una si in secunda 2 mi-am dat seama ca nu e pt mine... e mai mica, si ulterior sunt bucuros ca nu am cumparat Hornet, parerea mea (si scuipati dupa mine si aruncati cu pietre): sunt frumoase / puternice ...dar BOOOOORING... vezi una la fiecare colt de strada de parca ar fi Logan.
Trece timpul, zilnic verific internetul sperand ca apare banditul `meu`.


Hello... ce mai faci?... tu vii cu mine acasa - ai inteles!?

Banditul care mi-a furat sufletul

...si apare banditul meu pe internet din 2005, motor de 650 pe carburatie, 18.000 km, culoare neagra, e si aproape de mine si ma duc sa o vad, in poze pare o bijuterie.
Suntem acum undeva prin martie 2016, ne indreptam catre Gherla la Motomus (recomand cu incredere, firma serioasa) alaturi de mine este un prieten care si-a gasit si el o Yamaha FZ 6n.

In drum spre casa

Intram in hala mare, zeci de motociclete... dar o privesc din prima pe viitoarea mea iubire, sta pe cricul central, curatata recent, toata neagra, straluceste, parbriz mare, top case elegant, lantul e alb de la spray-ul de protectie , e oglinda - parca nu are nici o zgarietura, are tobe sport Mivv Cone cu un sunet de ti se facea piele de gaina, banditul mi-a furat atentia dar si sufletul in acel moment.
Tentativ de negociere... lasa 50 euro din cei 2450 (sa fie suma rotunda), ma simt eu linistit ca am targuit un pic.


3 sezoane de vis impreuna

Aventuri la inceput de sezon cu ploaie

In acesti 3 ani frumosi am invatat impreuna `sa ne dam`, am avut parte de soare si de ploaie, de caldura care omoara relee de incarcare (altora ca Banditul e fiabil), de frig in care era sa ne trantim de asfalt, de off-road pentru ca GPS ul e fraier si ne duce aiurea, de baterie moarta pt ca am legat invers firele din greseala, de carburatoare dezsincronizate, de filtru de aer murdar si multe altele.

Banditul la Brno Am fost in 2 excursii mari: pana in Montenegro prin Serbia si pana la MotoGP-Brno + o mica tura prin muntii din Austria. Mereu era un partener de incredere, e o constructie simpla, daca aparea ceva problema se rezolva rapid. A dat curent la Porsche cu bateria moarta, a adunat colegi cu baterii moarte de pe marginea drumului, am pornit din viteza la vale din ambreiaj, era sa murim impreuna in nenumerate faze dar eram in sincron tot timpul, ne miscam impreuna si rezolvam situatiile din reflex impreuna.

PRO Bandit:
- Fiabilitate: nu prea are ce sa se strice, rezistenta la "forjat", motor echilibrat nestresat la limite
- Perfect pentru incepatori: motorul 4 in linie nu are surprize si te lasa sa te prostesti daca vrei la turatii mari
- Telescoapele moi se simt palcute pe drumuri proaste
- Intretinere ieftina: piese ieftine, si nu prea se strica, nu intinde lantul, nu are cuplu mare sa manance anvelopele prematur
- Cam cea mai mare ca si marime din categoria sa, ideal pentru oameni inalti
- Consum relativ mic 4.5 / 100 la mers dinamic
- Comfortabila la drumuri lungi

CONTRA Bandit:
- Model low budget, schimbatorul de viteze ar putea fi mai bun
- Suspensie slaba, `woblare` in curbe, la franari mari cadea in bot
- Carburatoarele necestitau atentie in fiecare inceput de sezon

Ultimul drum lung impreuna dupa 3 ani de aventuri impreuna mi-am dat seama in excursia din Austria ca sunt singurul cu naked din gasca noastra de motociclisti care deja toti au trecut pe touring sau sport-tourer si nu mai tineam pasul cu baietii, si parca simteam (aveam eu impresia dar sigur nu era adevarat) ca i-am atins limitele.


...si oare care sa fie urmatoarea iubire?

dilema mare... Banditul s-a vandut intre timp dar nu e stres pt. ca s-a nascut un nou (vechi) copil in familie si oricum era deja sfarsit de sezon. Ma tot gandeam care model ar fi un urmas pe cinste pentru Bandit, scenariul era clar... sa fie si sportiva... dar sa tina pas cu colegii cand plecam in excursii, sa fie mai noua... pe injectie, abs nu strica, suspensie buna fara surprize in viraje, sa fie mai puternica de Bandit...

- BMW GS 1200 ? - neah... prea Grandpa style
- Suzuki DL 1000 - neah... prea ... prea... PREAAAA... (si nici pana azi nu gasesc nimic interesant in aceasta motocicleta)
- Yamaha Tracer 900 - cam micuta la 1.92 m ai mei si parca e mult prea sport
- KTM Adventure 1050 - DAAAAAAAAAAAA.... NUUUUUUU e prea scumpa
- KTM 990 SMT - hmmmmMmmmMMMMmmmm


sunt o bestie fabricata in Austria, pe mine ma cautai

Ktm 990 SMT

KTM 990 SMT, Sportiva... clar SM-ul vine de la SuperMoto, face fata la excursii (ture) serioase... clar T-ul vine de la Touring, mai noua ca Banditul... din 2011 pe injectie cu ABS fata spate, suspensie buna... claaaar suspensii WP fata - spate, mai puternica de Bandit... de la 650 la 1000, de la 4 in linie la motor in V, de la 78 Cp la 116 Cp, exact ce imi doream.

Te-am gasit in Anglia Fabricata in Austria, dar am cumparat-o din Anglia de la un dealer (foarte simpatic care spunea ca "bijnitarii din Romania sunt foarte destepti, vin si cumpara de la mine masini defecte care nimeni nu crede ca s-ar putea repara, dar ei le repara"), clar ca nu este ingrijita si in stare atat de buna ca si Banditul (ploile fara sfarsit din Anglia), car fiind urmatoarea iubire am investit timp si bani sa o "cosmetizez".

PRIMA IMPRESIE:
Merge... si daca nu esti pregatit vrea sa te vada mort in prima curba (un fel de taur de rodeo, daca nu ai "coaie" sa il calaresti si nu stai bine pe el... te va arunca jos). Dupa prima pornire mi-am dat seama, faptul ca turatia la relanti este peste 1500 de ture va insemna ca acest "pistol este mereu incarcat", nu degeaba are KTM sloganul "Ready 2 Race".

Bestia doarme in garaj Cel mai important lucru de mentionat este greutatea... ca o bicicleta, foarte echilibrata, schimbatorul de viteze funtioneaza frumos, intra-iese din viteze foarte finut, suspensia pare serioasa, pozitia e perfecta pentru un om inalt ca mine. Primul lucru negativ observat este faptul ca scutura motorul cam tare, si dupa cateva intoarceri micute in curte deja si porneste ventilatorul de la radiator.

O tura prin Muntii Apuseni alaturi de niste prieteni Desi nu am avut ocazia sa fac multi Km cu ea (doar un drum de SM->CJ, o tura prin Muntii Apuseni si deplasari mai scurte prin oras in Cluj Napoca) probabil sub 1000km in total, mi-am dat seama de foarte multe chestii placute si cateva deranjante.

PRO KTM 990 SMT:
- Motocileta premium: Telescoape serioase care isi fac treaba, Schimbatorul functioneza placut, frane serioase
- Putere foarte mare, cuplu brutal de la turatii mici
- Ideala pentru persoane inalte
- Saua originala foarte comfortabila la drum lung (am si o saua powerparts, abia astept sa fac comparatie)
- Foarte usoara si manevrabila, echilibrata
- Ghidonul gros si lat, ground clearence-ul mare, telecoapele de calitate fac fata drumurilor proaste / neasfaltate
- Generator de zambete la fiecare acceleratie mai perversa

CONTRA KTM 990 SMT:
- NU ARE CE CAUTA IN MANA UNUI INCEPATOR!
- Vibratie destul de mare (doar la rece, cand se incalzeste motorul nu e deranjanta vibratia nici in viraje mari)
- Cuplul mare te poate speria daca nu esti atent, probabil va manca anvelopa spate si lantul prematur
- Consum de betivan... cat ii dai atata inghite... cam 8-9L / 100 in oras, in afara poate mai castigi 1-1,5 litrii
- Roata fata mica (fara spite), cuplul mare (parca sare de sub tine la un mic "gioco di mano" la acceleratie) m-a facut sa realizez ca nu are ce cauta pe teren offroad cu pietre si noroi serios


Ai grija ca e KTM...

...o sa ai probleme, e greu de servisat, e scumpa intretinerea... zicea toata lumea cand le-am spus ca am de gand sa cumpar un KTM.
Va rog frumos sa nu va mai aud ca va declarati fara sa fi avut un KTM!

Ready 2 Race
e un SuperMoto adevarat Sloganul (foarte creativ) celor de la KTM mi-a atras atentia mult inainte de momentul in care mi-am pus prima data fundul pe un KTM si va asigru ca au tot dreptul de a folosi acest slogan. Cel putin acest SMT (SuperMoto Touring) care chiar se comporta ca un Supermoto este o bestie cu care pur si simplu nu poti (si nici nu vrei) sa te dai civilizat - iti genereaza surasul pervers de copil prost de fiecare data cand tragi de acceleratie si din acet motiv nu prea are ce cauta in oras in trafic aglomerat mai ales ca se supraincalzeste foarte repede.

In afara orasului e tot ce vrei, nu te pui pe ganduri de 2 ori sa te bagi sau nu in depasiri, stabilitatea in curbe si usurinta cu care se culca in viraje te face sa te simti in siguranta pe serpentine. Un lucru sigur este ca la drumuri lungi o sa vrei sa faci pauze, de alimentare, din (maxim) 200 in 200 de km pentru ca aceasta motocicleta consuma, dar nu are cum sa nu consume la performanta pe care o produce (un prieten bun zicea glumet: "normal ca are consumatie la benzina... cu ce sa mearga?... cu dorinte frumoase?)


Ktm si apus de soare

Eu si a 2-a iubire, apus de soare, THE END

Sper sa am la fel de multe aventuri alaturi de acest KTM ca si cu prima iubire, abia astept excursia de anul acesta sa vad cum se comporta zile in sir la drum lung, pentru moment consider ca mi-am gasit motorul ideal pentru nevoile mele, zambetul pervers garantat! In timp ce scriu aceste linii motocicleta este la atelier la revizie si nu mi s-a parut ca ar fi costat mai mult ca si revizia de la Bandit.

Nu te voi uita niciodata Banditule (mai ales ca ti-ai gasit stapan nou tot aici in orasul nostru si sper sa te mai vad din cand in cand) dar acest KTM imi da tot ce am nevoie / moment (stiu ca suna urat a "te-am inselat cu una mai buna ca imi ofera tot ce vreau in pat")


Articole recomandate