Motociclete

Proiect bobber din Yamaha XV 750 Virago 1983

AUTOR: 1Ungur/2ROti

Imi cer scuze de acum daca gasesti (si sigur vei gasi) greseli in textele scrise de mine fiind om muritor, ardelean, ungur, ma grabesc, folosesc slang, is ocupat cu de toate, nu sunt content writer = gresesc!

Proiect bobber din Yamaha XV 750 Virago 1983

Cum incepe povestea?

Te faci motociclist pentru ca prietenii tai "se dau" si ti se face pofta si tie sau vrei sa ai succes la domnisoare sau pur si simplu te indragostesti de lumea moto la prima intrunire de motociclisti (din Cluj la Gilau).

Trec 2-3 ani si Banditul (prima iubire pe care nu o vei uita niciodata) pe care ai invatat sa te dai deja ti se pare prea `obisnuita` (daca ai Hornet e si mai rau ca parca sunt raspandite ca si loganurile), poate te murdaresti si cu niste tatuaje pe mana si iti dai seama ca bă`... iti plac si chiar vrei o motocicleta `Bobber`.


Ce sa faci?

Numara bine banii din portofel pentru ca te asigur... daca vrei un rezultat bun (si cand scriu bun ma refer la: SA ARATE BINE, SA FUNCTIONEZE BINE, SA TREACA DE ITP, SA FIE FACUTA CU GUST...) vei avea nevoi de specialisti (daca nu esti tu unul), eu ma pricep la multe dar `nu ma bag man`, si acesti specialisti costa, trebuie sa repari una alta... costa, ai nevoie de piese noi (ceas nou, anvelope noi, ghidon nou)... costa.

Daca tu o sa faci toata treaba... sa ai timp ...mult timp ca apar chestii neasteptate... gen un ax central cu rulmenti ruginiti si va trebui sa tai axul ca altfel nu iese degeaba dai tu cu spray anti rugina.


Ai bani, ai timp, ai gasit specialisti, ce urmeaza...?

Urmeaza sa gasesti urmatoarea iubire si mai mare :) Va trebui sa cauti o motocicleta potrivita pentru stilul pe care il vrei (aici vorbim de bobber, dar mai exista CAFE RACER, STREET FIGHTER, SCRAMBLER...). Cauta o motocicleta care nu neaparat trebuie sa arate bine pentru ca oricum o vei revopsi, tai cadrul, modifici.
Invata din greseala mea, eu am cumparat-o de pe internet, am vazut niste poze, am trimis trailer dupa ea, clar nu a fost miscata 6-7 ani, motorul era in stare ...ok-ish dar a fost nevoie de o investitie destul de mare ca sa fie pus la punct blocul motor, la care nu ma asteptam.

Important ar fi:
- Cadrul sa fie potrivit pentru stilul pe care ti-l doresti, nu fiecare motocicleta e material bun pentru proiecte de genul
- Sa fie cat mai ieftina pentru ca o sa bagi bani grei in modificare oricum
- Motorul sa functioneze bine
- Partea electrica sa functioneze perfect
- Stare generala buna, daca a fost ingrijita ca si aspect in general a fost ingrijita si tehnic probabil

Daca ai gasit modelul dorit IMPORTANT este sa te documentezi dupa problemele cunoscute acelui model, de exemplu XV ul meu are o problema cunoscuta cu electromotorul si va avea mereu orice ai face (da stiu desrpe solutiile `box of rocks` dar le-am incercat / facut toate... tot va aparea problema)

Eu am ales sa fac proiectul dintr-o motocicleta din 1983 pe carburatie pentru ca mi-am imaginat o tematica "retro" cu nume de cod "renasterea" deci stiam clar ca o sa fac proiectul din motocicleta veche... daca ar trebui sa iau azi decizia... hmmmm... cred ca as alege una mai noua cu mai putine batai de cap ;)
Plan Yamaha XV 750 bobber
Iti recomand sa faci o schita (in photoshop) despre cum vrei sa arate motocicleta dupa modificari si ar fi bine sa ceri sfatul unor profesionistii care vor lucra la motor despre ce / cum se poate, daca visul tau se poate realiza si daca ideile tale nu vor dauna la functionalitatea motocicletei.


Am gasit / cumparat motocicleta, incep modificarile?

Yamaha XV 750 SE in starea originala

Eu iti recomand ca sa nu incepi modificarile inainte sa te asiguri ca totul functioneaza perfect. Eu am inscris-o (rezolvat actele) inainte de orice modificare, la RAR se complica povestea daca te prezinti cu o motocicleta mult prea modificata (la ITP povestea e mai simpla).
Daca vrei alte culori fata de cele originale sa nu uiti sa iti vopsesti macar rezervorul provizoriu inainte de RAR pentru ca aceste culori (in cazul meu negru si portocaliu) vor fi introduse pe talon (eu clar am uitat si am ajuns sa dau cu vopsea spray in fata RAR-ului in ultimele minute inainte de programare)

Daca totul functioneaza si ai gasit oamenii potriviti (in cazul meu cei de la EVIL CHOP) sa inceapa distractia!

Motocicleta dezbracata - Dai jos toate elementele de care nu mai ai nevoie (scaun, ghidon, plastice, scarite spate, far, aparatoare de noroi, cabluri)
- GRIJA MARE la mufe si cabluri! e indicat sa notezi (pui etichete) pe mufe sa stii care cablu de la ce element este pentru ca sunt muuuuuuuuuuuulte mufe si fire si la un moment dat te ratacesti prin ele (probabil gasesti scheme cu circuitul electric pe internet daca e nevoie)
- Am decis sa o `lasam mai jos` din telescopul din spate (am facut suport / prindere noua) si am schimbat telescoapele din fata de la un XS 850 ele fiind mai scurte + am primit si discurile de frana si etrierele in acest mod am facut upgrade de la frana cu un simplu disc la doua
- Discurile originale erau pline (fara gauri de aerisire) am decis sa punem niste gauri (mai mult pentru design) dar ajuta si la racire
- Rotile le-am pastrat cele originale pentru ca sunt foarte frumoase cu `spite` sucite, un model unic, era nevoie de adaptare ax roata fata
- S-a facut suport pentru ceasul nou (am ales un model digital minimalistic de la Daytona - Velona Dark), semnalizari fata spate, farul nou (ceva chinezarii de pe eBay)
- Ghidon nou, frana, ambreiaj - noi de pe un CBR 600 (initial am pus ceva chinezarii care era cu pompa frana de proasta calitate si am decis ca nu vreau sa mor in prima intersectie si le-am schimbat)
Buton Start si Kill Switch Custom - Comenzi noi cu fire trase in ghidon, buton pornire si kill-switch custom, oglinzi retro la final de ghidon, chinezarii clar
- Rezervorul... oOoo da... rezervorul este o poveste lunga desrpe care voi posta un articol separat, am scos o tona de rugina din el, a fost vopsit cu aerograf de un prieten bun din Baia Mare (ca plm. nu gasesti meserias in Cluj)
- Bloc Motor - aici initial am vrut sa vopsesc tot blocul pe negru dar toata lumea m-a avetizat, fiind racire simpla pe aer, m-as complica mai ales ca pentru un rezultat bun ar trebui sa desfac blocul in bucati asadar am decis sa vopsesc doar capacele laterale
- S-a realizat (o munca / arta de nota 10) adaugarea unei comenzi avansate (forward controls) personalizat facuta dupa marimile mele (am 1.92 inaltime)... `jos cu palaria` in fata la EVIL CHOP
Incepe sa arate deja mai bine - Noroc mare cu partea din spate (cadrul) motocicletei care a fost proiectata modular si din suruburi am scapat de tot ansambul din spate, in locul lui s-a proiectat un suport si scaun nou pentru o singura persoana
- Aparatorul de noroi din spate a fost facut din aparatorul vechi + am decis ca numarul de inmatriculare sa functioneze si el ca si aparator, s-a adaugat un stop de led cumparat de pe Louis
- Butucul de la cheia de pornire a fost mutata de pe ghidon sub scaun ascuns in cadrul motocicletei
- O pereche noua de galerie / esapament custom a fost adaugat invelit in materialul `ala care cica dauneaza grav sanatatii`, arata bine... traim odata... las` ca e bine, evacuarea e practic teava deschisa (momentan lucram la niste DB killer) suna al naibii de tare si deja ma deranjeaza si pe mine nu numai pe vecini... scuze vecinii mei :>
- Daca tot avem evacuare goala hai sa ii dam si un filtru aer sport sa circule aerul K-lumea. Fu*ai... prea mult aer ... putina benzina, am setat tot ce se putea la carburatoare dar nu scap fara sa schimb jiglerele deci urmeaza o poveste `never ending story` pana prind setarile perfecte

Si uite trece aproape un an cu toata povestea de sus...


Yeeey e `gata`! (gata pe dracu...)

Dupa ce s-a terminat toata povestea de mai sus si cand crezi ca totul e fain si bine... shit happens...

Ziua in care am injurat cel mai mult Motocicleta a primit toate modificaril necesare acum urmeaza faza in care trebuie desfacuta iar in bucati sa fie duse elementele la vopsit. Incepem demontarea (si cu asta incepe distractia). Axul central de la bascula spate (care nu a fost desfacuta probabil niciodata din '83 de cand a fost asamblata) a ramas blocata din cauza rulmentilor ruginite din interiorul cadrului -> FLEX, cauta si cumpara ax nou.

Iar o desfacem in bucati Dupa doua zile am demontat toate elementele si le-am trimis la vopsit, unele electrostatic altele (mai sensibile) la vopsit normal. Clar ca au disparut (au ajuns la un alt client) niste elemente micute dar noroc, dupa cateva zile le-am recuperat.

Din nou pe platforma Am decis sa pun niste WhiteWall-uri sa fie mai elegant aspectul dar - desi am cumparat aceeasi marime de anvelopa spate - se pare ca inaltimea (clar pt ca vb de o anvelopa noua) difera iar aparatorul din spate + suportul de numar au fost facute la milimetru si freca roata in ele, nu-i bai, o ducem iar pe platforma in celalalt capat de oras, desfacem din nou, refacem, trimitem la vopsit, asteptam, trece timpul, nu mai am rabdare, incet - incet o iau razna.


Acum chiar e `gata`

Cred ca intre timp mi-au iesit fire albe de par dar probabil pur si simplu imbatranesc si eu, dar acum e chiar totul pus la punct: elementele vopsite, blocul reconditionat, nu mai freaca roata din spate, urla evacuarea goala, arata bine.

PRIMA TURA

(pauza pentru un efect dramatic)

Zambet atat de mare nu aveam pe buze doar in dimineata, cand ma plimbam catre casa fara nici un stres pe strazile prafuite, dupa prima noapte de dragoste si simteam ca lumea e a mea :))
Chiar e GATA, merge bine, ma simt bine pe ea, are suflet, ma intelege, face ce ii spun eu, bubuie strada dupa mine si ma injura toti batranii comunisti dar ei nu inteleg bucuria `copilului` care si-a primit jucaria asteptata de mai mult de 1 an...

Yamaha XV 750 SE la Moto Retro Cluj Intre timp am avut norocul sa ma pot prezenta mandru la diferite evenimente cu motocicleta ca si `Moto Retro Cluj`, `The Gentleman's ride`. Daca ai ajuns pana aici inseamna ca ti-am capturat atentia si nu am pierdut fara rost ore intregi sa scriu acest articol.

Iti multumesc pentru atentie, sper ca te-am ajutat cu povestea mea si daca NE vezi in trafic spune `SALUT` si iti mai povestesc cu cea mai mare placere.


Articole recomandate